Danse Macabre, De Efteling - © Efteling - Foto: © 2024 Wesley M. Dekker

Danse Macabre, daar kun je een hoop van leren

Datum gepubliceerd:

|

Laatst aangepast:

|

Door

Home » Blog » Danse Macabre, daar kun je een hoop van leren

Vorig weekend was het eindelijk zo ver: mijn eerste bezoeken aan Danse Macabre in de Efteling. Wat een geweldige attractie!Als fan heb ik daar nog dagen van nagenoten. Maar ook als bedrijfskundige heb ik er enorm van genoten. Want als ondernemer kun je daar nog best veel interessante inspiratie uit halen. Vooral op het gebied van marketing, reputatie en gastbeleving.

Wat waren we als fans teleurgesteld toen het Spookslot werd afgebroken. Niet lang daarna kwam een geweldige campagne op gang. Met een reeks blogberichten en een heuse making of op YouTube werden “we” op de hoogte gehouden van de vorderingen. En daar maakten veel fans gretig gebruik van. Ikzelf keek ook altijd reikhalzend naar de volgende aflevering van de making of uit.

Teaser van de making of – © Efteling

Wat mij zo enthousiast maakt

Wat de Efteling hier, naar mijn mening, verschrikkelijk goed gedaan heeft, is allereerst de marketing en communicatie. Ze hebben het voor elkaar gekregen om mensen 2,5 jaar geboeid te houden. En ze hebben de spanning zo weten op te voeren dat het enthousiasme alleen maar verder toenam. Dat ze daar uitstekend in zijn geslaagd, bewijst de enorme drukte op de openingsdag. Want een wachtrij van ruim vier uur is en blijft uniek.

Tegelijk hebben ze hier op verschillende onderdelen hun reputatie kunnen versterken. Zo maakt Danse Macabre gebruik van een uniek ritsysteem. En hup, daar versterkt zij haar naam als innovatief bedrijf.
Daarnaast zijn er verschillende technieken die de duurzaamheid vergroten toegepast. Verschillende omliggende panden worden bijvoorbeeld verwarmd met de warmte die door het ritsysteem wordt geproduceerd. En ook daar weer bonuspunten dus!
Maar waar de Efteling de meeste punten scoort, is op haar reputatie voor stijl. De attractie is weer een plaatje, met de vormgeving die we van de Efteling gewend zijn. Ze hebben het weer voor elkaar gekregen om de verwachtingen van vriend en vijand te overtreffen in stijl en beleving. Gewoon door het oog voor de detail en door trouw te blijven aan de typerende stijl die de Efteling al jaren kenmerkt.

Waar veel fans verder over praten, is het personeel bij Danse Macabre. Van de personeelskleding kun je altijd wel iets vinden. Zelf vind ik het prima passen en vind ik het resultaat mooi geworden.
Waar de meeste mensen over praten, is de houding van het personeel. De Efteling kiest hier voor het eerst voor een “rol” die de medewerkers spelen. Ze zijn familie van de Charlatans, de karakters die het Huyverwoud bevolken. Ze zijn wat norser en praten weinig. Je zou het het beste kunnen omschrijven als een beetje lomp en afstandelijk. Natuurlijk merk je dat het een rol is. Maar het is zo’n ontzettend mooie aanvulling op het thema-gebied! Ik hoop dat ze dat weten vast te houden.

Hoe het jou kan inspireren

Nu is de Efteling natuurlijk een expert van wereldformaat. En dan zijn de verwachtingen hooggespannen. Maar wat kun je er nu van leren als (kleine) ondernemer?

Allereerst bewijst deze casus de kracht van een goede reputatie. Als mensen weten van ze kunnen verwachten, heb je al sneller vertrouwen. Zorg dus dat je een goede naam opbouwt en onderhoudt. Dat kost tijd en best wat werk, maar het gaat je zo enorm veel opleveren.

Durf daarnaast om het soms ook een beetje anders dan alle anderen te doen. Je ziet dat mensen praten over het personeel en de manier waarop zij hun rol spelen. En dat is toch eigenlijk precies wat je wilt? Dat mensen over je bedrijf praten en elkaar nieuwsgierig maken?

Wat hij mij ten slotte geleerd heeft, is hoe goed het werkt om mensen betrokken te houden. 2,5 jaar is een lange tijd. Maar in die periode ben in continu geboeid en geïnteresseerd geweest. Het heeft ervoor gezorgd dat ik zo snel mogelijk na de opening wilde gaan kijken. En dat onderschrijft goed wat de kracht van goede communicatie is. En daar wil ik zelf ook zeker iets mee gaan doen.


Wesley M. Dekker avatar

Dit bericht is geschreven door:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *