Vandaag is een bijzondere dag: een jubileum. Het is namelijk precies 13 jaar geleden dat ik mijn bedrijf inschreef. 13 jaar ondernemerschap, toch een bijzondere mijlpaal. Zeker in een tijd waarin mijn bedrijf de grootste verandering in z’n bestaan doormaakt.
De nieuwe naam, Busipedia, is nu ruim een maand in gebruik. En de koerswijziging naar een trainingsbureau is pas een paar maanden geleden ingezet. En daar heb ik eigenlijk meer plezier in dan ooit te voren.

Eerlijk is eerlijk: ik maak dit keer geen groot punt van mijn “ondernemersverjaardag”. Dat heb ik een half jaar geleden al gedaan. 12,5 jaar is een “kroonjaar”, dus dat heb ik gevierd. Toen ook niet heel groot, maar ik heb er wel bij stilgestaan. Met toch een klein feestje voor mezelf.
Eigenlijk is ieder jaar dat je bedrijf bestaat een succes. En successen moet je vieren, vind ik. Daarom doe ik dat ieder jaar op de een of andere manier. Al is het alleen maar het voor mezelf even benoemen. En ik kijk vaak even terug op de voorgaande jaren.
Toch doet niet iedere ondernemer dat. Met uitzondering van kroonjaren dan. Daar besteden sommige bedrijven zelfs het hele jaar door aandacht aan. Zo vierde de Efteling in 2022 een jaar lang haar zeventigste verjaardag. En Disneyland staat iedere vijf jaar in het teken van dat specifieke lustrum.
Nu maakt het natuurlijk niet uit hoe je het viert. Maar het is best een moment waar je, samen met je team, aandacht aan kunt besteden. Waarom zou je succes alleen in geld uitdrukken? Een jubileum is dat net zo goed. Al benoem je het alleen maar denk ik dan.
Dat maakt me wel nieuwsgierig naar doe jij dat doet. Vier jij je “bedrijfsverjaardag” of ander jubilea? En hoe doe je dat dan?
Geef een reactie