1 november 2011: de dag dat mijn reis als ondernemer officieel begon. Op die dag schreef ik mijn eenmanszaak bij de Kamer van Koophandel in. Toen nog met de weinig creatieve naam W.M. Dekker Advies. En eigenlijk zonder plan, zonder echt de intentie om er direct iets groots van te maken. Maar dat heeft zich in de jaren daarna verder ontwikkeld.
Zoekende naar een goede invulling, veranderde de naam een paar keer. Uiteindelijk werd het “Het Reputatiebureau”. En nu is het tijd voor een nieuw hoofdstuk. Het bedrijf is volledig op de schop gegaan. En het heeft er een nieuwe naam bij gekregen: Busipedia.
Een nieuwe hoofdstuk voor een nieuwe koers
Natuurlijk komt deze stap niet zomaar. Een koerswijziging is altijd ingrijpend. En er zit een aantal redenen achter. De belangrijkste is, hoe flauw ook: voortschrijdend inzicht. Ik wilde gewoon iets anders. Ik merkte dat ik mezelf nog steeds iedere dag met plezier op mijn vak stortte. Bedrijfskunde is er altijd en overal. Het is een breed vakgebied, waarin ik eigenlijk heel veel dingen leuk vind. Ook heel veel dingen die de bedrijfsreputatie niet beïnvloeden. Ik wilde me dus wat breder kunnen aanbieden.
Een andere reden is een wens die al langer “op de plank lag”. Terugkijkend op mijn bedrijf en carrière komen trainingen en kennisoverdracht steeds weer terug. En ook met Het Reputatiebureau droomde ik van een eigen “trainingstak”.
Als ik terugkijk naar de trainingen en workshops die ik heb mogen verzorgen, gaven die me eigenlijk het meeste energie. En in praktijk hield ik me meer bezig met coaching dan met adviseren. Ook daarom werd het dus tijd voor een volgende stap. Van een focus op adviseren naar trainen en coachen. Van vertellen wat je zou moeten doen naar samen iets moois bouwen.
Dit komt bij elkaar in de nieuwe koers. Busipedia is een zakelijk trainings- en coachingsbureau, dat zich richt op ondernemers, leiders en leidinggevenden. Daarbij besteden we aandacht aan je bedrijf en aan de manier waarop jij daarin actief bent. Want je kunt pas mensen blij maken, als je zelf blij wordt van wat je doet!
De nieuwe naam: Busipedia
Bij deze nieuwe strategie is gekozen voor een nieuwe naam. Want ondanks dat ik nog steeds trots ben op “Het Reputatiebureau”, dekt deze de lading niet meer. Veel mensen associëren reputatie met iets anders. Ze denken veel meer aan PR en reputatieschade. Daarom was de eerste gedachte vaak dat ik een PR- of marketingbureau had. Terwijl ik me juist wil inzetten voor het opbouwen van een goede beleving. Die dan uiteindelijk weer tot een goede reputatie leidt.
Ondanks de trots was het soms ook een belemmering. Ik was eigenlijk heel veel bezig om onderwerpen “passend te maken”. Om ze op de een of andere manier aan de reputatie van een bedrijf te linken. Uiteindelijk lukt dat vaak wel. Maar als je een nieuwe missie wilt schrijven denk je waarschijnlijk niet als eerste aan een reputatiespecialist. Ook daarom heeft dit nieuwe hoofdstuk een nieuwe titel nodig.
Zoals ik eerder al schreef, is het overdragen van kennis de “core business”; de activiteit waar het bedrijf om draait. En waar ga je heen, als je snel informatie zoekt? De kans is groot dat je dan op Wikipedia uitkomt. Die naam is een samentrekking van Wiki, wat “snel” in het Hawaiiaans betekent, en encyclopia, een schriftelijke verzamelplaats voor kennis1.
Busipedia is een verzamelplaats voor zakelijke kennis. Voor “de business”, in goed Engels. Busipedia is een samentrekking van Business en Encyclopia, en daarmee de vindplaats voor zakelijke kennis.
Langzaam maar zeker zal het het aanbod verder groeien. Houd daarom de website en zeker het blog in de gaten. Om nostalgisch af te sluiten met Bassie en Adriaan: dit avontuur gaat verder, dus er komt nog heel veel meer!
- Bron: Wikipedia (23 september 2024), Paragraaf De naam Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia#De_naam_Wikipedia ↩︎
Geef een reactie