Beeld "De Stenenkruister" van Loek Bos, Batavierlaan, Nieuwerkerk aan den IJssel - © 2024 Wesley M. Dekker

Het voordeel van tevreden stakeholders

Datum gepubliceerd:

|

Laatst aangepast:

|

Door

Busipedia » Blog » Het voordeel van tevreden stakeholders

Je doet iedere dag zaken met allerlei mensen. En eigenlijk heb jij, als leider of manager, het mooiste vak ter wereld: jij hebt de schone taak om die mensen gelukkig te maken. Dat klinkt misschien als een mooie bijkomstigheid. Fijn als het lukt, maar zo niet… ach.
Toch is dat niet zo.Tevreden stakeholders brengen je bedrijf een enorm voordeel. Laten we die in dit bericht eens dieper op ingaan.

In dit artikel kijken we naar een aantal voordelen. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat dat ook de enigen zijn. Misschien heb je zelf ook nog wel een aantal voordelen in gedachten. Laat die vooral achter in de reacties onder dit bericht.
Goed om te weten: de voordelen die je hier vindt, zijn er niet van vandaag op morgen. Je zult vrij snel de eerste resultaten zien. Maar om er echt van te profiteren zul je het wat geduld moeten hebben. Zeker op de lange termijn zul je de voordelen goed ervaren.

Een betere reputatie

Het meest voor de hand liggende voordeel is misschien wel de betere reputatie. Als je mensen tevreden kunt stellen, bouw je bij hen al een stevige reputatie op. Met die goede beleving in het achterhoofd praten deze mensen positief over je bedrijf. Tegen hun vrienden en familie, op de sociale media, op netwerkbijeenkomsten, noem het maar op. En zo verspreidt je goede naam zich als een olievlek over je doelgroep.

Marketingvoordeel

Die betere reputatie biedt jou en je bedrijf ook een marketingvoordeel. Want plotseling ben jij niet meer de enige die lyrisch over je bedrijf is. Er zijn nu ook steeds meer uiterst tevreden stakeholders die enthousiaste verhalen delen.
Die tevreden stakeholders hebben vaak ook meer vertrouwen bij je doelgroep. Het zijn mensen die ze kennen. Of iemand die ze vertrouwen in dat specifieke onderwerp.

Stel dat je avondje uit eten wilt. Dan kun de websites van verschillende restaurants bezoeken. Daar zijn ze uiteraard allemaal enthousiast over hun eigen menu. In je vriendenkring heb je iemand die vaak uit eten gaat. En die weet precies wat jij lekker en gezellig vindt. Grote kans dat je dan naar het restaurant gaat dat die vriend je aanraadt.

Betere financiële prestaties

Dan eentje waar je misschien niet gelijk aan denkt. Maar ook financieel helpen tevreden stakeholders je vooruit. Je zult het misschien niet direct merken. Op de langere termijn zul je de resultaten zeker merken. Zowel in de omzet, als de kosten en daardoor ook in het resultaat.

Meer omzet

Allereerst zul je merken dat de omzet zal toenemen. Dat is een gevolg van het vorige voordeel, de betere reputatie. Deze zorgt ervoor dat mensen sneller bij je terugkomen met vergelijkbare problemen. Dat heb je vorige keer immers ook uitstekend aangepakt. Meer opdrachten van dezelfde mensen dus. Dat betekent per saldo een hogere omzet per klant.

Daarnaast is het goed denkbaar dat er meer mensen naar je toekomen. Die goede reputatie werkt immers aanstekelijk. Als je ook van die nieuwe klanten weer tevreden stakeholders kunt maken, krijg je ook van hen een betalende opdracht.

Ten slotte: mensen zijn bereid om te betalen voor goede belevingen. Een betere beleving zorgt er ook voor dat mensen eerder bereid zijn om meer te betalen.

Lagere kosten

Tegelijkertijd kun je ook op een aantal kostenposten besparen. Zo hebben we het al gehad over het marketingvoordeel. Dat zou tot gevolg kunnen hebben, dat je marketingkosten dalen. Je hoeft minder geld te steken in het betrokken houden van mensen. Ze willen je immers volgen. Dan krijg je al een groter bereik, zonder dat het je (veel) meer geld kost.
Tegelijk heb je minder contactmomenten nodig om mensen te overtuigen. Een deel van de benodigde gesprekken hebben ze immers met je tevreden stakeholders. Die nemen dus al een deel van het werk van je over.

Die tevredenheid is het directe resultaat van een goed georganiseerde beleving. Een strakke organisatie kan je in praktijk ook de nodige besparingen opleveren. Bijvoorbeeld doordat je processen efficiënter kunt inrichten. En omdat je minder tijd en geld kwijt bent aan klachtmanagement en geschillen.

Beter resultaat

Een combinatie van deze twee leidt uiteindelijk tot een beter resultaat. Immers: zowel een hogere omzet als lagere kosten zorgen ervoor dat je meer overhoudt. En als je en een hogere omzet en lagere kosten kunt realiseren, versterken die effecten elkaar. Zo kunnen die tevreden klanten en medewerkers meer geld opleveren, zonder dat je er actief op hebt gestuurd.

Maar vooral: heel veel meer plezier!

De voorgaande voordelen zijn natuurlijk al mooi. Toch is er, eigenlijk, een nog belangrijker voordeel: zowel jij als die stakeholders krijgen er uiteindelijk veel meer plezier in om met elkaar te werken. En dat is uiteindelijk toch echt het meeste waard. Je kunt al het geld van de wereld verdienen of de bekendste ondernemer ter wereld zijn. Maar als je je werk niet leuk vindt, is het waarschijnlijk geen lang leven beschoren.

Laten we daar eens “van binnen naar buiten” naar kijken. Je zult zien dat een focus op tevreden stakeholders uiteindelijk een win-winsituatie is.

Jij, als leider: doen wat je leuk vindt

Laten we beginnen bij jou, de ondernemer of leider. Door je te richten op tevreden stakeholders, kun jij veel meer tijd steken wat je leuk vindt. Je zult merken dat je precies die mensen aantrekt, die bij jou en je bedrijf passen. Die je visie delen en begrijpen waarom je doet wat je doet. Dat waarderen ze!

Je zult mensen sneller overtuigen. En je hebt minder brandjes te blussen (tenzij BHV nou net jouw passie en dat er precies is wat je leuk vindt). Mensen begrijpen je visie immers beter en jullie delen dezelfde waarden. Uiteindelijk houdt je zo meer tijd over om te doen wat je leuk vindt met de mensen die jou energie geven.

Je team: werken in een fijne cultuur

Als jij kunt doen wat je leuk vindt, komt dan de cultuur op je werk ten goede. Dat heeft ook een goede invloed op je team. Die zullen ook beter in hun vel komen te zitten. Ze werken in een omgeving die bij hen best en waar ze zich thuis bij voelen. Ze raken geïnspireerd door je visie en voelen zich aangetrokken door de waarden en cultuur binnen je bedrijf. Zo vinden zij een werkgever die bij hen past, en jij medewerkers waar je mee kunt lezen en schrijven.

Uiteindelijk zullen je teamleden jouw passie overnemen. Ze zullen met je meedenken en zo de beleving nog beter maken. Zo wordt het van jouw bedrijf langzaam maar zeker jullie bedrijf. Uiteindelijk krijgen jullie er met z’n allen meer plezier in.

Externe stakeholders: in een warm bad terecht komen

Uiteindelijk leidt al die tevredenheid naar buiten toe: naar je externe stakeholders. Denk aan je klanten en leveranciers. Maar ook aan je buren bijvoorbeeld. Of beroeps- en belangenorganisaties.

Al die groepen krijgen op de een of andere manier met je bedrijf te maken. En dan merken ze hoe gepassioneerd en gemotiveerd je bedrijf werkt. Dat spreekt mensen aan, of helemaal niet. Uiteindelijk zullen die mensen die het aanspreekt klant worden of blijven. Of op een andere manier zaken met je doen.
Sommige stakeholders, zoals je buren en belangenorganisaties, hebben die keuzevrijheid echter niet. Jullie zullen het maar met elkaar moeten doen. Wanneer je echter ook in hun tevredenheid investeert, zullen ze het makkelijker voor je maken. Ze klagen minder snel bijvoorbeeld. Sterker nog, ze zullen eerder genegen zijn om met je mee te denken. Dat kan wel eens leiden tot creatieve oplossingen voor situaties, waar jullie anders geen van beiden opgekomen waren. En waar jullie ook allebei tevreden over zijn.

Samenvattend: het voordeel van tevreden stakeholders

  • Tevreden stakeholders leveren je bedrijf een aantal voordelen op. Uiteindelijk leidt dat altijd tot een win-winsituatie op de lange termijn.
  • Investeren in de tevredenheid van stakeholders levert jou en je bedrijf een betere reputatie op.
  • Een focus op tevredenheid kan je financiële resultaten versterken.
  • En uiteindelijk levert het jou en je stakeholders meer werkplezier op.

Let op! Een kleine disclaimer

In dit artikel zijn een aantal voordelen opgesomd. Het kan echter nooit worden gegarandeerd dat je deze ook zult ervaren.
Dit artikel vervangt ook nooit professionele adviezen en begeleiding. Pas informatie uit blogs altijd alleen zelfstandig toepast als je weet wat je doet. Schakel professionele hulp in als dat niet het geval is.

Lees voor meer uitgebreide informatie onze disclaimer.



Wesley M. Dekker avatar

Dit bericht is geschreven door:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *