Je reputatie ondersteunen - Vier sterren van Hotel Nieuwerkerk - Foto: © 2025 Wesley M. Dekker

Je zakelijke reputatie ondersteunen, hoe doe je dat?

Datum gepubliceerd:

|

Laatst aangepast:

|

Door

Busipedia » Blog » Je zakelijke reputatie ondersteunen, hoe doe je dat?

Een goede zakelijke reputatie is belangrijk. Tegelijkertijd is het best veel werk om deze in topvorm te houden. Gelukkig zijn er mogelijkheden om je daar een beetje bij te helpen. Wat zou je kunnen doen om je zakelijke reputatie te ondersteunen? Daar gaan we in dit artikel verder op in.

In dit artikel kijken we naar een aantal mogelijkheden. Dat wil echter niet zeggen, dat dit ook alles is. Er zijn nog veel meer methoden, keurmerken en certificaten te vinden. In dit artikel pik ik er een aantal bekende voorbeelden uit. We kijken samen naar de voor- en nadelen. Als je daarna kunt bepalen wat wel bij jou en je bedrijf past en wat niet, is het doel bereikt.

De holistische aanpak: ondersteuning als onderdeel van iets groters

Voor we ons vol in het onderwerpen storten, neem ik je eerst mee een stapje terug. Voor een zakelijke reputatie heb je immers meer nodig dan alleen wat “bewijs” om deze te ondersteunen. Je moet deze echt zelf opbouwen en onderhouden. Daarvoor werkt een holistische aanpak altijd het beste.

De mogelijkheden om je reputatie te ondersteunen zijn dan een onderdeel in een groter geheel. Vraag jezelf af waar je bedrijf voor staat. Dat inzicht helpt je om straks de goede ondersteuning te kiezen. Want de keuze is mag dan reuze zijn, dat wil niet zeggen dat alles ook bij jou past. Daarnaast scheppen de manier om je reputatie te ondersteunen vertrouwen. Maar je zult dat vertrouwen zelf waar moeten maken. Mensen praten over wat ze meemaken.

Quote Walt Disney

Je reputatie ondersteunen: vertrouwen wekken bij mensen die je niet kent

De mogelijkheden waar we in dit artikel naar kijken, hebben eigenlijk maar 1 doel: vertrouwen wekken. Het zijn manieren om aan mensen te laten zien: hier zit je goed! Met ons bedrijf kun je zorgeloos zaken doen, want wij hebben onze zaken op orde.

Daarbij is 1 spreekwoord ontzettend belangrijk: er is nog nooit een kok gevonden, die koken kon voor alle monden. Niet iedereen is hetzelfde. Mensen kunnen aan verschillende dingen waarde hechten. En hun opvattingen daarover kunnen ook nog eens van persoon tot persoon verschillen. Het kan dus zomaar zijn dat de ene mogelijkheid jouw publiek meer vertrouwen geeft, dan de andere.

Met deze basiskennis op zak, kunnen we de volgende stap maken. Laten we eens naar de verschillende mogelijkheden, hun voor- en hun nadelen kijken.

Hoe deze manieren je zakelijke reputatie ondersteunen

Je reputatie is een samenvatting van eigenschappen waar je bedrijf om bekend staat. Vervolgens heb je een goede reputatie, als de mening van mensen over die eigenschappen (hoofdzakelijk) positief is. Mensen waarderen je dus om precies die eigenschappen.

Met de methoden die je in dit artikel vindt, laat je zien dat anderen tevreden over je zijn. De gedachte daarachter is dan relatief simpel: als zij tevreden over een bedrijf zijn, dan moet het ook wel iets voor jou zijn.

Reviews en beoordelingen

De meeste bekende manier om je zakelijke reputatie te ondersteunen, zijn reviews en beoordelingen. Wie kent ze niet: de sterren bij producten in webwinkels en in zoekmachines. In de meeste gevallen kun je daar ook reviews vinden: beoordelingen van andere mensen.

De bedrijfsreputatie: hoe werkt dat? - Sterren reviews op reclameposter in bushalte Batavierlaan, Nieuwerkerk aan den IJssel - Foto: © 2025 Wesley M. Dekker
Sterren=beoordeling op een reclameposter in een bushalte, 13 februari 2025 (Foto: © 2025 Wesley M. Dekker

Door middel van sterren of rapportcijfers geef je aan hoe tevreden je bent. Een review geeft je vervolgens de mogelijkheid om je mening verder uit te werken. Wat vind je dan zo goed (of juist zo ontzettend slecht).

De voordelen

Er zitten enorme voordelen aan het hebben van beoordelingen en reviews. Je kunt hiermee laten zien wat andere mensen van je vinden. Als het goed is, zijn dat ook echte klanten, met echte meningen. En hoe meer mensen zeggen tevreden te zijn, hoe sterker je reputatie wordt.

Daarnaast is het een goedkope manier. Het enige dat je nodig hebt, is een plaats waar je klanten de review kunnen plaatsen. Dat kan bijvoorbeeld gratis op Google. En laat dat nu net het startpunt zijn, waar veel mensen je bedrijf voor het eerst leren kennen.

Nadelen

Nadelen zijn er echter ook. De grootste bedreiging zit hem misschien wel in de mentaliteit van mensen zelf. Ga maar eens na: wie plaatsen de meeste reviews? Dat zijn vaak de mensen die of echt supertevreden of zeer ontevreden zijn. De klanten met een meer gematigde mening plaatsen deze vaak niet uit zichzelf.
Dat betekent dat reviews je reputatie niet altijd ondersteunen. Teveel negatieve reviews hebben precies het omgekeerde effect. Ook dat biedt overigens kansen. Het is uitstekende feedback om je producten en diensten te verbeteren. Een aantal negatieve reviews is daarnaast zelfs goed voor je reputatie. Het maakt het de positieve reviews betrouwbaarder. Je laat zien dat je niet alle negatieve reviews hebt weggehaald.

Kritisch bekeken

Reviews en beoordelingen zijn en blijven ongelooflijk waardevolle en sterke hulpmiddelen. Mensen lezen graag wat anderen ervan vinden. Als je, zoals het bedrijf op de foto, 4,3 uit 5 sterren haalt, zegt dat echt wel iets! Maar onthoudt dat niet iedereen dezelfde dingen belangrijk vindt. Staat je niet blind op een zo hoog mogelijke score of een klachtloze reviewsectie. Soms is een klant ontevreden omdat hij of zij andere dingen belangrijk vindt dat jij. Dat kan gebeuren en er is niets mis mee. Je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar de zin maken.

Lidmaatschappen

Er zijn in Nederland heel veel verschillende “clubs”, waar je ook zakelijk lid van kunt worden. En dat kan je reputatie soms een stapje op weg helpen. Zeker als een club een goede naam heeft of als deze bepaalde regels hanteert.

Voor sommige beroepen is zo’n lidmaatschap verplicht. Iedere advocaat is bijvoorbeeld ingeschreven bij de Orde van Advocaten. De beroepsorganisatie zorgt ervoor dat advocaten goed opgeleid zijn en blijven. En dat zij hun werk op een goede manier uitvoeren. 1
Daarnaast zijn er beroepsorganisaties waar je je vrijwillig bij kunt aansluiten. Zo kunnen professionele coaches zich aansluiten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches: de NOBCO. Voor je hier lid van mag worden, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen 2. Als klant weet je zo zeker, dat je coach aan deze voorwaarden voldoet.

Daarnaast zijn er ook brancheverenigingen. Denk aan de BOVAG voor autobedrijven en MKB Nederland voor MKB-bedrijven. Deze verenigingen helpen hun leden om hun vakkennis te verbreden. En ze lobbyen voor hun leden bij bijvoorbeeld de overheid.

De voordelen

Het kan verschillende voordelen om je bij een “club” aan te sluiten. Iedere vereniging heeft zo zijn eigen voordelen en aandachtsgebieden. Een beroepsvereniging kan vertrouwen geven door de toetredingseisen. Een branchevereniging kan de drempel voor andere leden verlagen om contact met je op te nemen.

De nadelen

De nadelen van een lidmaatschap is de contributie. Die kan al snel oplopen, terwijl het lang niet altijd duidelijk of je die ook terugverdiend. Op die manier kan het bijvoorbeeld ook je eigen tarieven onnodig opdrijven.

Daarnaast kan het best wat tijd kosten om binnen de club actief te zijn en blijven. Soms ben je zelfs verplicht om aanwezig te zijn. Dit soort verplichtingen kan een hoop druk bij je neerleggen.

Ook is het zo, dat een lidmaatschap lang niet altijd iets over de kwaliteit zegt. Zo vraagt de NOBCO om een bepaalde coachingsopleiding. Dat zegt iets over de kwaliteit van de werkwijze, maar nog niets over het vak waarin de coach je begeleidt.

Kritisch bekeken

Lidmaatschappen kunnen zakelijke reputatie enorm ondersteunen. Zeker als mensen weten wat je ervoor moet doen. Of als mensen de vereniging kennen en er zelf ook enthousiast over zijn. Kijk voor de grap eens naar professionele voetbalclubs. Het schept een band als je samen fan van dezelfde club bent. Kun je nagaan wat het doet, als je samen lid bent van dezelfde club. Grote kans dat je dan vergelijkbare waarden deelt.
Staar je er tegelijk niet op blind. Kan het je klanten gestolen worden of je lid bent van de branchevereniging of niet? Dan kun je misschien meer effect bereiken door je geld voor andere dingen te gebruiken.

Certificaten en normen

In het bedrijfsleven bestaan talloze certificaten, keurmerken en normen. En daar zijn de bezitters vaak maar wat trots op. Niet onterecht, want ze hebben er vaak best wat voor moeten doen. Voor het bekende ISO9001-certificaat moet je bijvoorbeeld processen op een voorgeschreven manier controleren en bijsturen 3.
Een misschien nog wel bekender voorbeeld, zijn de hotelsterren. Deze geven aan hoe “luxe” een hotel is. Hoe meer sterren, hoe meer faciliteiten een hotel heeft 4.

Je reputatie ondersteunen - Vier sterren van Hotel Nieuwerkerk - Foto: © 2025 Wesley M. Dekker
Vier sterren van Hotel Nieuwerkerk op de gevel (8 maart 2025, foto: © 2025 Wesley M. Dekker)

Voordelen

De voordelen van keurmerken, normen en certificaten, is dat het heel herkenbaar is. Het logo geeft mensen vertrouwen. Andere producten en diensten waar ze blij mee zijn, hebben deze ook. Dus dan zal dit toch ook wel goed zijn? Hoe bekender de “keurmeester” (degene die het keurmerk of certificaat uitgeeft), hoe groter het resultaat.

Nadelen

Ook hier geldt dat de kosten een nadeel kunnen zijn. Zeker als een certificaat regelmatig moet worden verlengd, kunnen de kosten flink oplopen. In sommige gevallen moet je echt niet raar opkijken van een paar duizend euro per jaar.
Daarnaast kan een keurmerk, certificaat of norm je keuzevrijheid beperken. Je moet je immers aan hun spelregels houden. Dat kan ervoor zorgen dat je niet altijd kan werken, zoals jij dat graag zou willen.

Kritisch bekeken

Een keurmerk of certificaat scherp vertrouwen. “Wij hebben keurmerk x” of “wij zijn y gecertificeerd” laat zien dat iemand zegt dat je het goed doet.Tegelijkertijd zijn veel keurmerken best ondoorzichtig. Weten je klanten waarom je een keurmerk krijg en wat je daarvoor moet doen? En als dat al zo is, is het keurmerk dan echt een reden om jouw producten te kopen? Is dat zo? Pak het dan goed aan en investeer erin! Valt dat echter wel mee? Dan kun je je geld misschien beter uitgeven aan andere dingen.

Advertorials en influencers

Je kent ze misschien wel, die wel heel positieve artikelen in (vak-) bladen. Of die bekende Nederlander die ineens heel enthousiast over product X of dienst Y is. Het zou zomaar wel eens kunnen zijn, dat er voor dit tomeloze enthousiasme is betaald. We hebben het hier dus vooral over ouderwetse promotie.
Waarom kan dit dan toch je reputatie ondersteunen? Heel simpel: ook hier gaat het over iemand die we vertrouwen, die positief is over jouw product of dienst. Als die bekende acteur het gebruikt, werkt het misschien ook wel voor jou. En als die bekende voetballer in merk X loopt, dan zal dat voor mij ook wel een goede keuze zijn.

Voordelen

Het voordeel van een advertorial of influencer, is dat je kunt “meeliften” op de goede naam van anderen. Als het vakblad zegt dat het goed is, dan geeft dat je reputatie een boost. Zo simpel is het eigenlijk. Je bereikt ineens heel veel mensen via een kanaal dat ze vertrouwen. Daarmee heb je al een streepje voor op de concurrentie.

Nadelen

Een interessant nadeel, is dat je wel ineens heel nauw aan elkaar verbonden bent. Raakt die leuke YouTuber ineens in opspraak? Dan kan je product ineens niet meer zo gewild zijn. Je zult dus heel zeker moeten weten, dat jullie allebei dezelfde waarden hoog in het vaandel hebben.

Kritisch bekeken

Een influencer of advertorial kan je reputatie geweldig ondersteunen. Het is dus absoluut het overwegen waard. Maar wees er wel zeker van dat jullie allemaal dezelfde waarden en normen koesteren. Bereik en promotie zijn belangrijk, maar niet ten koste van alles!

Prijzen en verkiezingen

Tot slot nog een interessante: prijzen en verkiezingen. Het is toch fantastisch als je kunt samenwerken met een prijswinnend bedrijf? Dan doen ze toch iets goed! En laten we eerlijk zijn: als je mag kiezen gaat toch iedereen voor het product van het jaar? En zo kunnen prijzen en verkiezingen je zakelijke reputatie fantastisch ondersteunen.

Voordelen

Prijzen en verkiezingen hebben een gigantisch voordeel: ze maken je uniek. Jij bent als beste gekozen! Als dat dan ook nog door een toonaangevende organisatie gebeurt, is dat een enorme opsteker. Denk bijvoorbeeld aan de tests van de ANWB of de Consumentenbond. Het zegt echt wel wat als zij zeggen dat jouw product hebt beste is dat zij hebben geprobeerd.

Wat is reputatie? - "Website van het jaar" op reclameposter - Foto: © februari 2025 Wesley M. Dekker
Website van het jaar op een reclameposter (foto: © 2025 Wesley M. Dekker)

Nadelen

Een nadeel is dat een prijs of verkiezing niet altijd evenveel waard is. Een erkenning van de ANWB of de Consumentenbond is geweldig. En ook als je bekende (vak-) prijzen van een onafhankelijke jury krijgt. Maar niet iedere prijs is even transparant.

Neem de poster op de foto eens als voorbeeld. De website is kennelijk “Website van het jaar”. Maar wie heeft “hem” daartoe uitgeroepen? Dat staat er niet bij. Dat kan een onafhankelijk (vak-) jury zijn geweest. Maar het is evengoed mogelijk dat het bedrijf zelf zijn website de beste van het jaar vindt.

Dat betekent dus ook, dat er meerdere “beste websites van het jaar” kunnen zijn. En dan is een prijs als deze ineens een stuk minder waardevol.

Kritisch bekeken

Een prijs of verkiezing zijn het altijd waard om na te streven. Zeker als deze bij jouw overtuigingen past. Maak je dus kans om in de prijzen te vallen? Dan zou ik zeker gebruik van deze geweldige kansen maken. Blijf echter wel eerlijk. Geef aan van wie je de prijs gegeven hebt. Dat zal je zakelijke reputatie pas echt goed ondersteunen. Maar plak niet zomaar een logootje op je site.

Je zakelijke reputatie ondersteunen: de kernpunten

  • Je zakelijke reputatie ondersteunen is onderdeel van een bredere, holistische aanpak.
  • Er zijn verschillende manieren om je reputatie te ondersteunen, met ieder hun eigen voor- en nadelen.
  • Je zult je vooraf goed moeten verdiepen in de mogelijkheden om je reputatie te ondersteunen.
  • Een combinatie van mogelijkheden is niet altijd beter dan 1 weloverwogen optie.

Bronnen

  1. Nederlandse Orde van Advocaten (10 maart 2025), Over de NovA, https://www.advocatenorde.nl/over-de-nova ↩︎
  2. NOBCO (10 maart 2025), Toetredingscriteria, https://www.nobco.nl/ik-ben-een-coach/aansluiten-bij-nobco/toetredingscriteria ↩︎
  3. NEN (10 maart 2025), ISO 9001, dé mondiaal erkende norm voor kwaliteitsmanagement, https://www.nen.nl/managementsystemen/kwaliteitsmanagement-iso-9001 ↩︎
  4. Hotelsterren.nl (10 maart 2025), De Europese ster criteria voor hotels door Hotelsterren in een duidelijk overzicht, https://hotelsterren.nl/stercriteria-hotelsterren/ ↩︎


Wesley M. Dekker avatar

Dit bericht is geschreven door:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *